26.11.11

SALAM MAAL HIJRAH 1433H



assalamualaikum.....

dah masuk tahun ke 1433h dah kita sekarang.
aku harap aku dapat memperbaiki diri untuk jadi yang lebih baik disisi-Nya. bukan mudah kan untuk seseorang berubah ke arah kebaikan? sebab terlalu banyak halangan dan dugaan yang akan diterima oleh keturunan Adam ni. sebab tuh lebih mudah untuk seseorang ke arah kejahilan, membuat maksiat dan dosa sebab...... terlalu ramai yang menyokong. dan sokongan itu sudah semestinya daripada syaitan yang direjam. aku harap aku akan mendapat sokongan daripada semua orang untuk menjadi lebih kuat dan tak terpesong dikemudian hari. 

kalau dah baca doa akhir dan awal tahun akhir asar dan selepas magrib tadi, makna doa itu sendiri dah cukup besar sekali. dari makna nya itu, nampak lah yang aku ni terlalu banyak dosa. sedih! aku harap tahun 1433h dan akhir 2011 dan bersambung ke 2012 menjadi tahun yang lebih baik dari sebelum ni. terlalu banyak azam, harapan, cita-cita, angan-angan yang nak aku capai. sama ada mampu atau tidak, aku harap aku mampu untuk laksana dan capai. yang paling besar ialah untuk bergelar seorang guru. :) tahun depan tahun terakhir untuk bergelar pelajar di IPG. harapan aku aku dapat mempertingkatkan ilmu, lebih banyak bersabar untuk hadapi praktikum, intership, thesis dan dapat jalinkan hubungan dengan semua sebaik yang mungkin. memang sekarang, ada yang bermasam muka, tak bertegur sapa, menyimpan dendam dan dengki. tapi, sebuah pengorbanan, kemaafan dan perubahan diharap akan berlaku. bukan saje aku, tapi semua sekali. 

yang kedua, jodoh! haha tataw la kenapa. tapi ayah macam berharap je aku khawin tahun depan.haha tataw la ayah main-main je ke tapi macam serius je bila cakap pasal ni. first time tuh! aku pun terkejut. entah la, aku sepatutnya happy, gembira bila ayah cakap aku akan khawin dulu dari abg!haha tapi hati macam tak gembira. sedih lagi ada lah. mungkin tataw nak kongsikan dengan siapa. sedih sebab dah khawin nanti kena lebih utama kan suami pun ada. macam-macam la aku fikir. dulu ye la, rasa excited nak khawin awal. boleh dapat baby cepat-cepat. tapi bila pikir-pikir balik, macam tak nak khawin pun ada. better jaga ibu n ayah lagi bagus. pape pun, serah dekat Allah je la. if, aku ada jodoh, aku doa cepat-cepat lah sampai seru. bukan sebab apa, banyak dugaan. untuk elakkan dari dosa n maksiat pun ye jugak. doa je la.

yang ketiga, ubah perangai, sikap untuk jadi lebih baik. banyak lagi sebenarnya. yang lain biar lah aku simpan sendiri. ngeeeee~ walaupun tak banyak atau tak semua yang dapat, sikit pun jadilah untuk aku berubah untuk kebaikan. tak nak ada satu perubahan yang buruk pun. mintak dijauhkan sangat-sangat! okeh, sampai sini je. assalamualaikum..... :)

ceritakedaikopi~ islam pesat berkembang dengan HIJRAH kerana ALLAH.

hugs and kisses,
nadiasallehudin

1 comment:

zatilnabilah said...

wa..kak nad kite kawen dulu..!! ;)
yeay..!!!!!

;)
salam maaf hijrah
smuge hari2 akan datang lebih baik dari sebelumnye..~