28.5.11

hati-hati dengan kereta

assalamualaikum....

terasa nak sangat buat entry pasal kereta. bukan apa, lately nih makin banyak plak aku dengar  cerita pasal orang simbah asid. semalam ada kawan post kat facebook. kawan aku cakap orang yang simbah asid tuh ada kat jb. area taman daya, masai and pasir gudang. ye ke tak, aku pun tataw. apa2 pun, beware and take care je lah. so, maybe aku tips bagaimana nak take care pasal nih. at least kita berusaha untuk mengelakkan sesuatu yang tak baik kan. mana lah tau kalau benda macam tuh terjadi pada kita. kan kan? bukan nak doakan supaya terjadi, tapi macam aku cakap lah, beware and take care for ourself. x salah kan?

so, here to get some tips.
1) mestilah sentiasa tutup tingkap. so, tade lah orang tuh nak simbah asid kan.

2) sediakan air dalam botol. tak kisah lah air paip ke air yang dah dimasak ke kan. yang pasti air bersih. if that things happen (simbah asid), tak perlulah terkejar-kejar nak cari sumber air. dengan ada nya air yang telah tersedia, dah boleh terus cuci muka. besides, air tuh boleh guna jugak bila tetbe kereta high temperature ke.

3) apabila dah naik kereta, cepat2 kunci kereta. selain dari orang simbah asid, peragut+perompak amat lah berleluasa sekarang nih.

4)to ladies driver, please do not put ur handbag at the front sit(beside the driver's sit). sebab, bila-bila je perompak tuh boleh pecahkan tingkap untuk ambil handbag ualls. tak kira lah kat mana2 pun. even tengah drive pun boleh tau. selalu aku dengar cerita, kejadian macam nih jadi dekat traffic light. so, ladies, becareful. nak selamat, letak dekat bawah sit or dalam bonet ke. at least tempat yang terselindung. :)

5) ni pasal kereta tapi dah tersasar sikit lah pasal orang simbah-simbah asid nih. ibu and ayah aku selalu pesan, if park kereta, kat mana-mana pun, tolong jangan tinggal kan barang dalam kereta. contohnya macam beg. kalau boleh clear kan apa-apa yang ada dalam kereta. kalau barang banyak o sikit, letak dekat dalam bonet. nih untuk keselamatan untuk mengelakkan perompak atau pencuri pecah masuk kereta. maybe diaorang ingat dalam beg tuh ada barang berharga, duit atau laptop.

lain-lain, tak ingat. kalau ada, aku hupdate eh. yang laen2, kalau ada tips lain boleh lah share jugak. sharing is caring. :)

ceritakedaikopi~seram dengar cerita pasal orang psiko yang simbah asid. tak ada otak betul!.

No comments: